2018-08-23 06:37Pressmeddelande

Klimat - Marknadens första kycklingkorv under 2 kg CO₂e/kg

Klimat – Den smarta korven. Marknadens första kycklingkorv under 2 kg CO₂e/kg. För smartare och godare måltider.Klimat – Den smarta korven. Marknadens första kycklingkorv under 2 kg CO₂e/kg. För smartare och godare måltider.

Maten står för en stor del av vår klimatpåverkan och därför är hållbart producerad mat en av de viktigaste frågorna idag. Atria Foodservice möter marknadens behov och lanserar den smarta Kycklingkorven Klimat som är marknadens första kycklingkorv under 2 kg CO₂e/kg

Klimat är en unik kycklingkorv med sitt låga klimatvärde på <2 kg CO₂e/kg. Den tillverkas i Närke med Svensk Fågel och svenska morötter. Klimatsmart utan att ge avkall på smakupplevelsen.

- För den offentlig sektorn som serverar 3 miljoner måltider per dag är det viktigt att erbjuda både goda och hållbara måltider. Maten skall ätas upp! Med vårt sortiment Klimat kan man på ett enkelt sätt göra sina favoriträtter mer hållbara utan att ge avkall på smak säger Stina Leire, Marknadschef på Atria Foodservice.

Kycklingkorv Klimat finns i fyra varianter. Samtliga har en låg fetthalt, inget tillsatt socker och är fria från gluten, laktos, ägg-, ärt-, soja- och mjölkprotein.
Art. 7225 Kycklingkorv Klimat, slantad
Art. 7426 Kycklinggrillkorv Klimat, 40g
Art. 7227 Kycklingmiddagskorv Klimat, strimlad
Art. 7226 Kycklingmiddagskorv Klimat, skivad

Samtliga artiklar av svenskt ursprung i Atria Foodservice sortiment är CO₂-beräknade och man tar hänsyn till produktens hela livscykel inklusive produktion och förpackning.

För mer information och produktprover, kontakta:
Stina Leire, Atria Foodservice, tel: 070-230 69 03, epost: stina.leire@atria.com

Lithells Kycklingkorv Klimat är tillverkad på Atrias anläggning i Sköllersta. Atria Foodservice erbjuder restauranger och storkök en bred portfölj av produkter inom kategorierna chark, kyckling, husman, sous vide, vegetariskt, fisk, delikatesser samt dressingar och såser.

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Lagerbergs Kyckling, Pastejköket, Lönneberga, Ridderheims och TZAY. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 800 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,5 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 500 anställda och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK.