2016-09-23 08:08Pressmeddelande

Lithells Signature – ett nytt premiumkoncept för Sous Vide

I dagarna lanserar Lithells ett nytt premiumkoncept inom Sous Vide – Lithells Signature. Konceptet består av fyra trendiga köttdetaljer Pluma, Pork Brisket, Kotlettrad och lättrökta Shortribs av kalv.

Sous Vide är kött tillagat i vakuum, det vill säga ingenting – något Lithells särskilt tagit fasta på i sitt nya koncept Signature. Här finns ingenting annat än saftigt, mört kött med naturliga smaker.

- Vi tillför ingenting annat än ett perfekt tillagat stycke kött att jobba med. Som eftertraktad Pluma, trendig Pork Brisket, lättrökta Shortribs av kalv och absolut premium Kotlettrad. Övrig magi överlämnar vi till proffsen. Till de som lagar mat, säger Maria Adolfsson projektledare för konceptet.

I Lithells Signature Sous Vide finns inga onödiga tillsatser; bara förhöjd köttsmak & textur utan tillsatt vätska. Sparsam kryddning men ingenting som stör köttets naturliga saft och kraft - ingenting som begränsar dig som är ute efter trendiga köttdetaljer och vill kunna sätta din signatur på rätterna.

Dennis Säwström som driver Kreativ Mat i Halmstad och även vinnare av Årets Sous Vide kock 2016 säger:

- Pluman är en himla rolig styckningsdetalj att jobba med och som jag definitivt rekommenderar till större restauranger. Detaljen är dessutom ny för mig vilket jag, som älskar att upptäcka nytt, går igång på.

Daniel Pembert som driver eget inom mat, event och catering, Pembert & Gustafsson, samt är kreativ ledare för Malmö mässrestauranger berättar om fördelen med Sous Vide.

- Signature Sous Vide är spännande köttdetaljer tillagade i vacuumpåse – i låg temperatur och under en längre tid helt UTAN tillsatt vätska. Fördelen för mig är att jag själv slipper förädla råvaran men får samma ärlighet som om jag gjort grundarbetet själv. Dessutom är köttet mört och fint.

Atria Foodservice var först med att introducera Sous Vide-produkter på den svenska marknaden redan 1979.

För mer information kontakta:
Maria Adolfsson, Projektledare Sous Vide, 010 482 39 89, maria.adolfsson@atria.com