Pressmeddelande -
Atria erbjuder anställda gratis mensskydd
Livsmedelsföretaget Atria har inlett ett samarbete med RedLocker för att erbjuda gratis mensskydd till anställda i sina sju svenska fabriker. Genom samarbetet bidrar Atria dessutom till gratis mensskydd för unga tjejer i skolor och idrottsföreningar runt om i Sverige.
För att förebygga den stress som många kvinnor upplever när mensen oväntat dyker på jobbet har Atria installerat RedLockers automater med fria mensskydd i sina fabriker och kontor i Sverige.
– Med gratis mensskydd vill vi på Atria skapa trygghet för våra medarbetare och bidra till en jämställd, öppen och inkluderande arbetsplats. Ingen ska behöva känna stress eller göra avbrott i sin vardag för att gå hem eller till affären på grund av mens, säger Sara Brandt, HR Business Partner på Atria.
Bakom automaterna står företaget RedLocker som startades som ett UF-företag av två unga kvinnor. De vill att mensskydd ska vara lika naturligt som toalettpapper och menar att skam och tabu har gjort att vi inte talar om det. Särskilt för unga tjejer är mensskydd en kostnadsfråga och en förutsättning för att kunna stanna kvar i skolan eller på sin idrott utan att behöva gå hem.
Samarbetet med RedLocker innebär att Atria även bidrar till att RedLockers automater med mensskydd sätts upp i skolor och på idrottsanläggningar.
– Att vi på RedLocker har fått möjligheten att samarbeta med Atria för att kunna erbjuda fria mensskydd till deras medarbetare genom våra smarta röda automater, känns både viktigt och roligt! Att erbjuda mensskydd är en rättighet, inte ett mervärde, och detta är en milstolpe för en jämställd värld på lika villkor. Mensskydd är precis som toalettpapper ett basalt grundläggande behov i vardagen säger Liza Eriksson, grundare och vd på RedLocker.
Om RedLocker
RedLocker startades som ett UF-företag av Clara Lidman och Liza Eriksson, två unga kvinnor som ville ändra samhällets syn på mensskydd. RedLockers röda distributionslösningar för mensskydd har implementerats i tusentals verksamheter hos företag,
skolor, kommuner och idrottsanläggningar.
Relaterade länkar
Ämnen
Kategorier
Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 870 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 19 Mrd SEK.