Pressmeddelande -
Atria Foodservice lanserar Vegyu - nytt vegetariskt varumärke för restaurang & storkök
Atria lanserar nu ett nytt vegetariskt sortiment under varumärket Vegyu. Ett sortiment av 100% köttfria, smakfulla produkter och färdigrätter som vänder sig till alla de som vill tillföra mer grönt i sina måltider.
- Vegyu är ett naturligt komplement till våra övriga kategorier inom Foodservice då flexitarianätandet ökar i Sverige. Idag är 42% flexitarianer*, dvs personer som äter kött men som regelbundet byter ut köttet för att variera sin kost med vegetariska måltider.” säger Pernilla Andersson, Brand & Product Manager, Atria Foodservice.
Först ut på marknaden är ett sortiment som kommer att addera mervärde för kunderna, veganska produkter som inte är baserade på sojaprotein och som alla är tillverkade i Sverige:
Saftig umamiburgare med köttliknande karaktär gjord på ärtprotein, svamp och rödbetor. En förstekt, kryddig burgare med hög andel av baljväxter och grönsaker, samt en förstekt burgare gjord på svenska rödbetor och gråärtor.
Atria Foodservice lanserar även två produkter som kunderna själva kan arbeta vidare med; en formbar linsfärs med fin struktur, gjord på linser, grillad aubergine och pumpafrön. Färdig att forma till burgare, biffar eller bollar, alternativt smaksätta. En kyld grönsaksbas gjord på små bitar av ekologiska grönsaker som kan användas som ingrediens i all matlagning, kall eller varm.
Försäljningen är redan igång och finns att beställa hos storhushållsgrossisterna:
- Art 800059 Umami Burger 97g, vegansk
- Art 800003 Spicy Bean Burger 100g, vegansk
- Art 800060 Rödbetsburgare 60g, vegansk, SE
- Art 800052 Linsfärs, formbar, vegansk
- Art 800061 Grönsaksbas, ekologisk, vegansk
För mer information, vänligen kontakta:
Pernilla Andersson, Product & Brand Manager, Atria Foodservice
0702 - 94 69 40 eller pernilla.andersson@atria.com
* Källa: YouGovs studie ”Food & Health”, februari 2019
Ämnen
Kategorier
Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lithells, Sibylla, Lönneberga och Ridderheims. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter.
Atria Sweden har 950 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 500 medarbetare och en omsättning på ca 12,5 Mrd SEK.