Gå direkt till innehåll
Jarmo Lindholm, Executive Vice President, Atria Sweden.
Jarmo Lindholm, Executive Vice President, Atria Sweden.

Pressmeddelande -

Atria Sweden planerar effektivisering

Atria Sweden planerar ett effektiviseringsprogram för att uppnå målen i affärsstrategin och förbättra sin konkurrenskraft och prestanda, samt anpassa företaget till förändringarna på marknaden. Höga råvarukostnader, ökad inflation och en svag krona har lett till förändrade konsumtionsmönster och tuffa prisförhandlingar med handeln.

Det innebär att Atria Sweden nu varslar cirka 35 tjänster. Fackliga förhandlingar kommer att inledas och omfatta alla tjänstemän i Atria Sweden.

– Vi har definierat förbättrad effektivitet och en lättrörlig verksamhet som vårt strategiska mål. Genom det ska vi uppnå ett bättre ekonomiskt resultat och lönsam tillväxt i Sverige de kommande åren. Det är förstås tråkigt att behöva lämna besked om uppsägningar till våra medarbetare, men vi behöver bygga en effektiv och konkurrenskraftig organisation för att säkra Atria Swedens framtid, säger Jarmo Lindholm, Executive Vice President på Atria Sweden.

Effektiviseringsprogrammet beräknas ge årliga besparingar på cirka 30 miljoner kronor i personalkostnader. Besparingen beräknas delvis realiseras under andra kvartalet 2024 och i sin helhet från början av 2025.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 810 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.