Gå direkt till innehåll
57 procent mindre plast i förpackningen till Lönneberga Lårfile.
57 procent mindre plast i förpackningen till Lönneberga Lårfile.

Pressmeddelande -

Ny förpackning minskar plaståtgången med 20 ton

Nu lanserar Atria genom varumärket Lönneberga kyckling i en helt ny typ av förpackning som mer än halverar plaståtgången, samtidigt som den bidrar till effektivare transporter och minskat matsvinn. Innovationen är en del i Atrias klimatarbete.

Den nya förpackningen är en smart vacuumförpackning i mjukplast med 57 – 63 procents mindre plaståtgång jämfört med tidigare förpackning, beroende på förpackningens storlek. Det innebär att Atrias totala plastanvändning minskar med 20 ton varje år.

Förpackningens utformning gör att den tar mindre plats under transport, i butik och hemma hos konsument. Det betyder effektivare transporter med lägre påverkan på miljön genom att fler varor kan fraktas på mindre yta. Men det underlättar också för både handlare och konsument, eftersom hyllutrymmet i butiken eller hemma i kylskåpet ofta är begränsat.

Den smarta vacuumförpackningen gör också att hållbarheten förlängs med 1–2 dagar. Hållbarheten på produkten är nära förknippad med mängden matsvinn. Passerat bäst-före-datum är en av de vanligaste orsakerna till att mat slängs, både i butik och hemma.

– Vi arbetar för att minska klimatpåverkan i alla delar av värdekedjan. Vi är först i kycklinghyllan med den här typen av förpackning och tror att vi kan driva på även andra att utveckla liknande förpackningar. Bytet till en mer klimatsmart förpackning är ett led i Atrias övergripande arbete för produkt, planet och inte minst konsument, säger Adam Berggren, förpackningschef på Atria.

Den nya förpackningen möter också efterfrågan från dagens konsumenter, enligt Atrias konsumentundersökningar; god och hälsosam mat förpackad i en praktisk och framför allt miljövänlig förpackning. Förpackningen tar mindre plats i både påse, kylskåp och källsortering och är dessutom enkel att öppna.

Att minska klimatpåverkan från förpackningar är en central del i Atrias klimatarbete. Det görs främst genom:

  • att verka för att alla förpackningar till 100 % ska kunna återvinnas 2025 och ingå i en cirkulär ekonomi. Atria står bakom DLF’s Plastinitiativ 2025 och Livsmedelsföretagens hållbarhetsmanifest.
  • att reducera plastmängden som används genom att göra förpackningen smartare – som med den nya förpackningen. Det är ett snabbt sätt att minska klimatpåverkan och reduktionen är långsiktig.

Fakta: Lönneberga kyckling i ny förpackning:

  • Den mindre förpackningen innehåller lårfilé. Plastmängden i förpackningen har minskat med 57 procent jämfört med tidigare förpackning.
  • Den större förpackningen innehåller bröstfilé, minutfilé, tunna delade bröstfiléer eller lårfilé. Plastmängden i förpackningen har minskat med 63 procent jämfört med tidigare förpackning.

Om Lönneberga
Lönneberga är en del av Atria Sweden. Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Sibylla, Pastejköket och Ridderheims. Atria Sweden ägs av den finska livsmedelskoncernen Atria Abp.

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Pastejköket. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 810 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 450 anställda och en omsättning på ca 15 Mrd SEK.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.