Gå direkt till innehåll
Åtta deltagare fick jobb hos Atria efter utbildningen
Åtta deltagare fick jobb hos Atria efter utbildningen

Pressmeddelande -

Satsning i Sölvesborg gav jobb hos Atria

I dagarna kliver åtta nyutbildade kursdeltagare direkt ut i anställning hos Atria Sweden i Sölvesborg efter ett samarbete med Astar, på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Deltagarna har utbildats inom uppfödning, styckning och slakt som är ett område där det idag råder stor brist på arbetskraft.

Atria Sweden har i samarbete med Astar just avslutat en utbildning där åtta personer utbildats till livsmedelsarbetare med slaktkompetens. Alla åtta deltagare har nu fått anställning på Atrias kycklinganläggning i Sölvesborg.

— Det är oerhört svårt idag att hitta personal med utbildning inom uppfödning och slakt. Nu fick vi möjlighet att utbilda åtta personer direkt här i Sölvesborg samtidigt som de fick en skräddarsydd utbildning hos Astar, säger Rebecca Olofsson, HR-coordinator på Atria.

Astar har tidigare utfört rekryteringsutbildningar på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Utbildningen i Sölvesborg var den första styck- och slaktutbildning inom fågel. I utbildningen ingick cirka 30 procents undervisning hos Astar och 70 procents praktik hos Atria. Deltagarna har fått lära sig uppfödning, slakt, styckning och packning och tagit slaktkompetensbevis som är godkänt av Jordbruksverket. Samtliga åtta deltagare blir nu anställda i två månader med stora möjligheter till förlängning.

— Vi är väldigt nöjda med utbildningen och utfallet och hoppas på fler liknande samarbeten. Efterfrågan på svensk kyckling ökar så behovet av medarbetare med den här kompetensen kommer att vara fortsatt stort, säger Rebecca Olofsson.

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Pastejköket. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 810 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 4 450 anställda och en omsättning på ca 15 Mrd SEK.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.