Gå direkt till innehåll
Sibyllakiosk 1973. I år firar varumärket Sibylla 90-årsjubileum.
Sibyllakiosk 1973. I år firar varumärket Sibylla 90-årsjubileum.

Pressmeddelande -

Sveriges stolthet Sibylla fyller 90 år

Varumärket Sibylla firar 90-årsjubileum den 20 oktober. Redan år 1932 lanserades Sibylla-korven som en hyllning till prinsessan med samma namn och numera serveras över 150 miljoner Sibylla-portioner varje år. Idag är varumärket också väletablerat internationellt och finns på åtta marknader.

Sibylla var ett av de första fastfood-varumärkena i Sverige under dåvarande segmentet ”bekväm mat”. Under lågkonjunkturen på 30-talet började Oskar Lithell servera korv från små vagnar för att öka försäljningen. Vagnarna blev grunden för det moderna gatuköket och dagens Sibyllarestauranger.

– I år vill vi fira det faktum att varumärket Sibylla fyller 90 år. Sibylla korvkioskerna blev tidigt en central samlingsplats på många orter i landet och är djupt rotade i den svenska folksjälen. Mycket har hänt genom åren men än idag är varumärket nära kopplat till svensk matkultur, kvalitet och tradition samtidigt som vi fortsätter blicka framåt och vara innovativa, säger Toni Nora, ansvarig för Atria Concept som äger Sibylla-varumärket.

Atria som är ägare till Sibyllavarumärket tog 1994 fram ett shop-in-shop koncept kring korven med anpassade produkt- och maskinlösningar för servicehandeln. Detta blev starten till korvens intåg på bensinstationerna i Sverige och fram till 1997 var Sibylla enbart en svensk företeelse, men idag kommer hälften av omsättningen från de internationella marknaderna.

– Det är få svenskar som känner till att svensk korv är så populär även utanför Sveriges gränser. Nu gasar vi på igen med att etablera Sibylla i bland annat Storbritannien, men även på mer exotiska marknader som Sydkorea, säger Toni Nora, ansvarig för Atria Concept.

Namnet Sibylla var resultatet av en tävling som Oskar Lithell utlyste bland sin personal för att namnge både varumärke och korv. Motiveringen till det vinnande bidraget var att en korv med så god och kunglig smak borde ha ett kungligt namn. Därför döptes den efter den tyska prinsessa som senare samma år gifte sig med svenske prins Gustav Adolf.

Kampanjen ”A Swedish love story” kommer att lanseras den 20 oktober, på Sibyllas namnsdag som också anses som årsdagen. I servicehandel, dagligvaruhandeln, arenor och events kommer 90-årsjubileet att uppmärksammas med bland annat specialframtagna förpackningar, tävlingar, specialerbjudanden, korvogram och jubileumsmeny.

Sibylla - historiska milstolpar
1932 – Sibylla-korven lanseras
1957 – produktionen startar i Sköllersta, Sverige
1972 - första Sibylla hamburgaren lanseras
1994 – Sibylla Shop in Shop lanseras i Sverige
1997 – Sibylla gatukök startar med 200 franchise i Sverige
1997 – Sibylla concept lanseras i Finland
1999 – Sibylla concept lanseras i Polen och Baltikum
2004 – Sibylla utnämns till ett super brand i Sverige
2016 – Sibylla-kedjan utses till årets svenska franschisekedja
2018 – Sibylla concept lanseras i Korea och England
2022 – Sibyllavarumärket fyller 90 år

Sibylla i siffror
Sibylla-korven lanseras 1932. I en tävling får korven sitt namn efter prinsessan Sibylla.
Över 150 miljoner Sibylla-portioner serverades under förra året (2021).
Sibylla finns på åtta marknader.
Sibylla produkter finns till försäljning på ca 4100 försäljningsställen (totalt samtliga marknader).
Populationen i Sibyllas samtliga marknader uppgår till ca 224 miljoner människor.
Sibylla har på grund av sin starka tillväxt utnämnts till Gasell-bolag både i Sverige och Polen.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Pastejköket. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Vi levererar trygg mat som producerats på ett ansvarsfullt sätt och som ger välmående och inspiration till våra kunder och konsumenter. Atria Sweden har ca 870 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 3,6 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 17 Mrd SEK.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.