Gå direkt till innehåll
Atria stärker sitt fokus på hållbarhet och har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.
Atria stärker sitt fokus på hållbarhet och har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.

Pressmeddelande -

Atria tillsätter hållbarhetschef i Sverige

Atria stärker sitt fokus på hållbarhet och har rekryterat Nelida Karlsson till en nyinrättad tjänst som hållbarhetschef för Atria Sverige.

Atria är ett av norra Europas ledande livsmedelsföretag och koncernen driver ett ambitiöst hållbarhetsprogram i hela livsmedelskedjan. Nu stärker Atria sitt hållbarhetsteam genom att tillsätta Nelida Karlsson som hållbarhetschef i Sverige.

Nelida har en gedigen bakgrund inom miljövetenskap och flera års erfarenhet av hållbarhetsinitiativ inom livsmedelsindustrin. Hon har tidigare arbetat på bland annat Dagab, Martin & Servera och Axel Johnsson International. Nelida har även doktorerat inom hållbarhetsområdet.

– Det är en spännande tid att vara en del av Atria Sverige när företaget stärker sitt fokus på hållbarhetsfrågor. Hållbarhet är en viktig del av framtiden för livsmedelsindustrin och jag ser fram emot att göra en verklig skillnad, säger Nelida Karlsson.

Nelida kommer att spela en central roll i Atrias arbete för att uppnå sina hållbarhetsmål, där det främsta målet är att minska utsläppen av växthusgaser. Atrias mål är officiellt godkända av Science Based Targets Initiative (SBTi). Rekryteringen av Nelida är en viktig strategisk satsning:

– Att ha en dedikerad och erfaren person som Nelida Karlsson i denna nyckelroll visar att Atria Sverige tar sin hållbarhetsagenda på allvar, säger Karin Atterfors, Senior Vice President Marketing, PD & Innovation.

Nelidas arbete kommer att fokusera på att minska företagets klimatpåverkan och främja en cirkulär ekonomi. Hennes engagemang och expertis kommer att vara avgörande för att säkerställa att Atria fortsätter att vara en ledande aktör inom hållbar livsmedelsproduktion.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 850 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,755 Mrd EUR.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26
Media Content Panel
Nelida Karlsson
Nelida Karlsson
Licens:
Medieanvändning
Filformat:
.png
Upphovsrätt:
Atria Sweden AB
Storlek:
2761 x 1553, 3,16 MB
Ladda ner
Media Content Panel
Nelida Karlsson.
Nelida Karlsson.
Licens:
Medieanvändning
Filformat:
.png
Storlek:
1823 x 2790, 5,5 MB
Ladda ner

Relaterat innehåll

Hasse Mathiason, Product & Packing Development Manager

Gott och hållbart, går det?

Mat ska vara gott, men också hållbart. Hur får man till det? Det är en ständig utmaning som inte bara är upp till produktutveckling och innovation att lösa, utan även upp till konsumenterna. Hasse Mathiason är Product & Packing Development Manager på Atria och berättar mer om möjligheterna och utmaningarna:

Ann-Sofie Malmgren, Produktchef

Atrias produktutbud: Från blodpudding till linsfärs

Vad är ett hållbart produktutbud och hur hållbart är vårt egentligen? Ann-Sofie Malmgren är produktchef på vår affärsenhet Out of Home som jobbar mot bland annat offentligt kök. Hon berättar om bredden i vårt sortiment och hur vi som leverantör kan hjälpa våra kunder att minska sitt klimatavtryck utan att behöva tumma på smaken eller betala mer:

Maria Lundmark, Product Developer Cold Cuts

Hur skapar vi klimatsmarta pålägg?

Maria Lundmark är produktutvecklare på Atria inom kategorin pålägg. Men vad har hänt de senaste åren inom kategorin och hur ska vi jobba för ett mer hållbart produktutbud? Maria berättar om framgångarna, utmaningarna och förhoppningarna:

Maria Skoglund, Regulatory Affairs Officer, Atria

Lagstiftning och märkning för en god konsumentnytta

Maria Skoglund är Regulatory Affairs Officer på Atria och jobbar med lagstiftning och märkning. Hon berättar om hur lagstiftning och märkning driver arbetet framåt för en god konsumentnytta och hur vi på Atria tar ansvar för att erbjuda säkra, goda och näringsriktiga produkter.

Framåt för en hållbar livsmedelsbransch

Framåt för en hållbar livsmedelsbransch

Lotta Elmér är Regulatory Affairs Manager på Atria och ansvarar för att vi följer aktuell lagstiftning och har korrekt märkning. Hon berättar hur viktigt det är att vi livsmedelsproducenter kopplas in tidigt i framtagningen av ny lagstiftning och om hur hållbarhet tar allt större plats i branschen.

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 850 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,755 Mrd EUR.