Gå direkt till innehåll
Gooh! fyller 20 år.

Pressmeddelande -

Gooh! firar 20 år – fortsatt marknadsledare inom färdigmat

Färdigmat växer – och Gooh! står i centrum. Med 20 år bakom sig och en marknadsandel på cirka 22 procent är Gooh! en av de starkaste aktörerna inom portionsförpackad färdigmat i Sverige.

Stockholm, 16 september 2025 – År 2025 markerar ett viktigt jubileum för Gooh!, som firar 20 år som en etablerad aktör inom kyld färdigmat. Kategorin färska huvudmål i svensk dagligvaruhandel visar fortsatt stark tillväxt med en försäljningsökning på +10,8 procent hittills i år. Gooh! har under samma period haft en ännu starkare tillväxt, med en ökning på +16,3 procent. Med en marknadsandel på 22,4 procent inom portionsförpackad färdigmat befäster Gooh! sin position som marknadsledare. *

“Gooh! har alltid haft konsumenten i fokus – från råvaruval till smakupplevelse. Den ökade efterfrågan på snabba och enkla måltidslösningar, i kombination med vårt fokus på kvalitet och smak, gör att vi bibehåller vår marknadsledande position. Att vi nu firar 20 år som marknadsledare visar att vår filosofi håller.”
– Louise Lindholm, marknadschef för Gooh!.

Sedan starten har ambitionen varit tydlig: att höja ribban för vad färdigmat kan och bör vara. Med smak, kvalitet och innovation som ledstjärnor har Gooh! vuxit från ett fåtal butiker i Stockholm till ett rikstäckande varumärke med stark konsumentlojalitet.

Gooh! står idag bakom åtta av de tio mest köpta portionsförpackade färdigrätterna i Sverige, vilket understryker varumärkets starka position på marknaden. Sortimentet omfattar tio rätter, varav tre är vegetariska.

Gooh!s resa började för 20 år sedan med ett nära samarbete med kockarna på Operakällaren. Redan då såg man ett tydligt konsumentbehov: att kunna erbjuda bekväma måltidslösningar som smakar som lagat av kockar. Den höga kulinariska standarden som sattes från start lever kvar än idag – och är en viktig del av varumärkets identitet.

Gooh!s 20-årsjubileum sammanfaller med ett skifte i konsumentbeteende. Bekvämlighet och kvalitet är inte längre motsatser – de är förväntningar. I takt med att färdigmats-kategorin växer, står Gooh! väl rustat att möta framtidens måltidsvanor med fortsatt innovation och smak i fokus.

* Nielsen DVH Totalt, försäljning värde Ytd (vecka 1–32) 2025.

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 850 medarbetare, sju produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,755 Mrd EUR.

Kontakter