Gå direkt till innehåll
Atria och Mycorenas partnerskap ska ge ny generation av hållbara och näringsrika produkter som korv, hamburgare och smörgåspålägg baserade på mykoprotein.
Atria och Mycorenas partnerskap ska ge ny generation av hållbara och näringsrika produkter som korv, hamburgare och smörgåspålägg baserade på mykoprotein.

Pressmeddelande -

Mycorena och Atria i samarbete för framtidens klimatsmarta livsmedel

Mycorena, en svensk pionjär inom tillverkning av mykoprotein, och Atria Sweden, ett av norra Europas ledande kött- och livsmedelsföretag, har inlett ett partnerskap för att gemensamt utveckla och sälja en ny generation av hållbara och näringsrika produkter som korv, hamburgare och smörgåspålägg baserade på mykoprotein.

Mycorena är ett svenskt, Göteborgsbaserat, livsmedelsteknikföretag som har utvecklat en svampfermenteringsprocess för att producera mykoproteinet Promyc. Mykoprotein är ett komplett protein som innehåller alla nio essentiella aminosyror och det representerar ett miljövänligt alternativ till köttproteiner. Det är också fritt från de vanligaste allergenerna, vilket gör det till ett säkert och hälsosamt val för konsumenter med olika kostrestriktioner. Mycorena har som mål att vara den ledande globala leverantören av hållbara mycelbaserade produkter och teknologier.

Atria är ett ledande livsmedelsföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Lithells, Ridderheims och Sibylla. I Sverige tillverkar och säljer Atria korv, hamburgare, kallskuret, delikatesser och måltidslösningar till både dagligvaruhandel, restaurang och servicehandel. En koldioxidneutral livsmedelskedja är ett av Atrias huvudmål och att erbjuda varierad och klimatsmart mat är därför en viktig del i Atrias produktutveckling.

Under partnerskapet kommer Mycorena att skala upp produktionen av mykoprotein till Atria. Atria kommer att använda sin starka innovations- och produktutvecklingskapacitet för att skapa nya alternativa proteinprodukter baserade på mykoprotein. De nya produkterna blir ett komplement till Atrias breda produktsortiment för att möta konsumenternas snabbt växande efterfrågan på hållbara proteinkällor. Partnerskapet syftar till att revolutionera den globala mykoproteinförsörjningen under de kommande åren.

"Detta partnerskap markerar en viktig milstolpe för Mycorena" säger Ramkumar Nair, VD för Mycorena. "Atrias expertis inom produktutveckling och etablerad kundbas kommer att hjälpa oss att accelerera tillväxten av mykoproteinkategorin på den europeiska marknaden."

Åsa Josell, produktutvecklings- och innovationsdirektör på Atria Sweden, kommenterar: "Mykoprotein är en spännande ny svensk råvara för oss. Partnerskapet gör att vi kan vara pionjärer när det gäller att erbjuda alternativa proteinprodukter som är både hållbara, smakrika och ger bra näring utan allergener.”

Samarbetsavtalet undertecknades i maj på Mycorenas huvudkontor i Göteborg. Villkoren i avtalet kommer inte att offentliggöras.

För ytterligare information, kontakta
Ebba Fröling, Chief Operating Officer, Mycorena, ebba@mycorena.com, +46 (0)70 380 90 49
Malin Westling, Communications Manager, Atria Sweden, malin.westling@atria.com, +46 (0) 733 32 31 26

Om Mycorena
Mycorena, som grundades 2017, har snabbt etablerat sig som ett av de snabbast växande företagen inom livsmedelsindustrin och är allmänt erkänt som ett av de ledande FoodTech-start-ups i Europa. Företaget är på ett uppdrag att revolutionera livsmedelsindustrin genom att utveckla innovativ svampteknologi för att tillhandahålla nästa generations livsmedelsingredienser. Deras flaggskeppsprodukt Promyc är en egenutvecklad mykoproteiningrediens med exceptionella kvaliteter som skiljer den från andra proteinkällor. www.mycorena.com

Relaterade länkar

Ämnen

Kategorier

Regioner


Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 870 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 19 Mrd SEK.

Kontakter

Malin Westling

Malin Westling

Presskontakt Communications Manager Atria Sweden +46 (0)73 332 31 26

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Arbogapastej. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har ca 810 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.