Gå direkt till innehåll

Nyhetsarkiv

Vid fabriken i Nurmo bygger Atria Finlands största solcellspark och här finns även planer på en vindkraftpark

Atria bygger en bra morgondag

Atrias mål är att vara en pionjär inom hållbarhet. På grund av klimatförändringarna är Atrias viktigaste mål idag en koldioxidneutral livsmedelskedja. För att uppnå detta har Atria nu utökat sitt hållbarhetsprogram i syfte att minska såväl miljöpåverkan som koldioxidutsläpp i hela värdekedjan. Hållbarhet är en integrerad del av Atrias strategi, verksamhet och dagliga arbete.

 Niclas God ny chef för Atria Foodservice

Niclas God ny chef för Atria Foodservice

Atria Sweden har rekryterat Niclas God som ny Senior Vice President för Foodservice. Niclas efterträder Patrik Larsson som går vidare inom Atria Sweden och axlar ansvaret för affärsområdet Poultry som ny Senior Vice President.

Niclas God är ny Senior Vice President för Atria Foodservice

Niclas God ny chef för Atria Foodservice

Atria Sweden har rekryterat Niclas God som ny Senior Vice President för Foodservice. Niclas efterträder Patrik Larsson som går vidare inom Atria Sweden och axlar ansvaret för affärsområdet Poultry som ny Senior Vice President.

Energiförbrukningen i Atrias fabrik i Borås blir fossilfri med ny biopanna.

Atria gör stor miljöbesparing med ny biopanna i Borås

Atrias övergripande mål är en koldioxidneutral livsmedelskedja. Som ett led i detta installerar Atria en ny biopanna i fabriken i Borås. Därmed blir energiförbrukningen helt fossilfri och utsläppen av koldioxid minskar med 580 ton per år vilket innebär stora miljöbesparingar.

Atria signerar åtagande om Science Based Targets.

Atria signerar åtagande om Science Based Targets

Atrias övergripande mål för hållbarhetsarbetet är att bromsa klimatförändringarna och främja en koldioxidneutral livsmedelsproduktion. Nu signerar Atria det internationella Science Based Targets Climate Initiative (STBi) och kopplar därmed företagets egna hållbarhetsarbete till målet att begränsa den globala genomsnittliga temperaturhöjningen till mindre än 1,5 grader i enlighet med Parisavtalet.

God rökt vegansk grillkorv som är gjord på solrosprotein och morot.

Veganska nyheter från Dagens Rätt Grönt

Nu lanseras tre ätfärdiga produkter som är 100 procent utan kött. En fryst korv gjord på solrosprotein och morot som kommer i två varianter, strimlad eller som en skinnfri grillkorv. Dessutom lanseras Krispiga Ärtbites som är gjorda på ekologiska ärtor. Alla är klimatsmarta alternativ, tillverkade i Sverige och innehåller inte gluten, laktos, ägg-, soja- och mjölkprotein.

Åtta deltagare fick jobb hos Atria efter utbildningen

Satsning i Sölvesborg gav jobb hos Atria

I dagarna kliver åtta nyutbildade kursdeltagare direkt ut i anställning hos Atria Sweden i Sölvesborg efter ett samarbete med Astar, på uppdrag av Arbetsförmedlingen. Deltagarna har utbildats inom uppfödning, styckning och slakt som är ett område där det idag råder stor brist på arbetskraft.

Pockit Basilika Parmesan – krämig och krispig med smak av basilika och parmesan.

Innovationen Pockit – ett varmt och fräscht mål on the go

Nu introducerar Sibylla det unika konceptet Pockit. En fräsch måltidslösning för konsumenter på språng. Pockit görs på beställning, är enkel att tillreda och går snabbt att servera. Den finns i tre smakkombinationer, alla i ett varmt stenugnsbakat flatbread med varm kyckling och olika val av topping och såser.

Atria investerar 300 miljoner i omstrukturering av svenska produktionen

Atria investerar 300 miljoner i omstrukturering av svenska produktionen

Atria har beslutat att investera 300 miljoner kronor för att omstrukturera den svenska produktionen. Investeringen omfattar en ny logistikbyggnad och ny maskinutrustning i fabriken i Sköllersta. I och med projektet kommer produktionen i Malmö att flyttas till Sköllersta och Moheda i Sverige, samt till Hansted i Danmark. Flytten beräknas vara genomförd i slutet av 2023.

Ät gott och gör gott med Lönneberga

Ät gott och gör gott med Lönneberga

Den som köper smörgåspålägg, korv eller kyckling från Lönneberga i sommar kommer inte bara att äta gott, utan också att göra gott. Från april till augusti går en del av varje såld Lönnebergaprodukt till barnrättsorganisationen Majblomman. Målet är att insamlingen ska generera över 600 000 kronor till organisationen.

57 procent mindre plast i förpackningen till Lönneberga Lårfile.

Ny förpackning minskar plaståtgången med 20 ton

Nu lanserar Atria genom varumärket Lönneberga kyckling i en helt ny typ av förpackning som mer än halverar plaståtgången, samtidigt som den bidrar till effektivare transporter och minskat matsvinn. Innovationen är en del i Atrias klimatarbete.

Atria ser över produktionen i Malmö och Sköllersta

Atria ser över produktionen i Malmö och Sköllersta

Atria påbörjar ett investeringsprojekt för att omorganisera produktionslinjer och öka produktiviteten vid Atrias svenska anläggningar. Investeringen uppskattas till cirka 30 miljoner euro. Projektet ska i detalj utreda en omstrukturering av produktionslinjer, möjliga omlokaliseringar samt investeringsbehov kopplade till nya produktionslinjer.

Visa mer

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.