Gå direkt till innehåll

Ämnen: Livsstil, mode, fritid

Vilka trender lyser starkast på matarenan?

Ridderheimsrapporten Nr 6

Sveriges mest omfattande mattrendrapport är tillbaka. Ridderheimsrapporten Nr 6 djupdyker i värderingar, trender och förändringar som vi ser kommer att påverka matlandskapet framåt. I en osäker omvärld går vi från individualisering mot trygghet och gemenskap. Vi väljer glad mat och söker ordning och reda. Överflöd kan tillhöra historien och kvinnor svajpar vänster om mannen inte lagar mat.

Vi satte Lönneberga kyckling i händerna på smaksäkra Christin Kashou

Låt vardagsmaten ta dig på ett smakäventyr

Christin Kashou bjuder på tre goda & lättlagade kycklingrecept med asiatiska influenser. Jippie Bangbang-pippi tar oss till Sichuanprovinsen, Kycklingplåt 5 Spice omfamnar hela Kina och de Asiatiska kycklingbullarna hyllar Thailand.

Fanny Petersson på ICA Maxi Ronneby och Markus Nilsson på Atria  fyller upp med Lönneberga.

Atrias säljkår ger butiker en hjälpande hand

​Med start idag skickar livsmedelsföretaget Atria ut hela sin säljkår för att hjälpa butikerna att plocka upp varor. Syftet är att tillfälligt stärka upp den hårt belastade butikspersonalen och säkerställa att konsumenterna ska vara trygga med att hitta det de behöver.

​Lönneberga lanserar två små magiska kycklingnyheter!

​Lönneberga lanserar två små magiska kycklingnyheter!

Lönneberga Crispy Chicken Bites är färsk kyckling i smarta munsbitar med krispig panering och spännande smak av Cheesy Chili och Popcorn som du tillagar i ugnen. Gott, enkelt, smart – för alla tillfällen.

Vegyu, 100% Köttfritt – för vegetarianer, köttätare och allt däremellan.

Atria Foodservice lanserar Vegyu - nytt vegetariskt varumärke för restaurang & storkök

​Atria lanserar ett nytt vegetariskt sortiment under varumärket Vegyu. Ett sortiment av 100% köttfria, smakfulla produkter och färdigrätter som vänder sig till alla de som vill tillföra mer grönt i sina måltider. Sortimentet består av fem veganska produkter; en saftig umamiburgare, en spicy bean burger en rödbetsburgare samt en formbar linsfärs och en kyld grönsaksbas.

Atria utmanar föreställningen om importerat kött - finskt kött håller världsklass

Atria utmanar föreställningen om importerat kött - finskt kött håller världsklass

Atria vill genom kommunikationen ”The purest meat on the planet?” profilera det finska köttet i Sverige och få svenska restauranger och storhushåll att få upp ögonen för dess höga kvalitet. Ett kvalitetsbevis är att det så sent som 2018 vann tävlingen världens bästa biff*. Målet är nu att etablera finskt kött som ett väsentligt bättre importalternativ.

Lithells Kycklingvarmkorv

Lithells Kycklingvarmkorv

Atria Foodservice lanserar kyld kycklingvarmkorv. Kycklingprodukter uppskattas av många och har en positiv utveckling på marknaden. Kycklingvarmkorv är ett gott och klimatsmart val.

Lithells Kycklingfilé sous vide

Lithells Kycklingfilé sous vide

Atria Foodservice lanserar Lithells Kycklingfilé, sous vide. Svensk fågel är ett omtyckt och klimatsmart alternativ som kan varieras på många sätt.

Sibyllas klassiska burkkorv utökas med kyckling

Sibyllas klassiska burkkorv utökas med kyckling

Nästan 90 år efter lanseringen kommer uppföljaren till Sibyllas kokkorv – en kycklingkorv som ligger i samma smakrika lag som originalet. – Det är stort tryck på kycklingprodukter och burkkorven ökar så vi tror och hoppas på en ny succé som sträcker sig ända in i nästa sekel, säger Mathias Grennard på Atria Sverige.

Lithells grillkorv

Lithells lanserar smal grillkorv och kycklingkorv för barnen

Vecka 15 är Lithells grillsortiment tillbaka i hyllorna. Nyheter i år är den första rikstäckande smala grillkorven med skinn samt Barnens grillkorv kyckling. Grillkorv är den korv som är mest populär under sommaren och kycklingkorv är ett klimatsmart segment som växer snabbt.

Förnyat samarbete mellan Atria & Sibyllakedjans franchisetagare.

Förnyat samarbete mellan Atria & Sibyllakedjans franchisetagare.

​Sibyllakedjan har utvecklats i snabb takt de senaste åren och förstärkt sin position hos konsumenterna. En tydligare kedjeprofilering, kvalitetsförbättringar i alla led och nya moderna snabbmatsrestauranger har varit i fokus, med goda resultat. Atria och Sibyllas franchisetagare förnyar nu sitt samarbetsavtal för att skapa förutsättningar för kedjan att fortsätta sin starka utveckling.

Jarmo Lindholm, ny vd för Atria i Sverige.

Jarmo Lindholm, ny vd för Atria i Sverige.

Jarmo Lindholm tillträder som ny vd för Atria i Sverige den 1 januari 2018. Jarmo har en lång karriär inom Atria och kommer närmast från rollen som vd för Atrias ryska verksamhet. Dessförinnan arbetade han som marknadsdirektör för hela koncernen och kommersiell direktör för Atria Finland.

Nu är den här: färdigskivad blodpudding

Nu är den här: färdigskivad blodpudding

Nu lanseras – efter önskemål från konsumenterna – äntligen färdigskivad blodpudding. Det är Gea’s med sin ikoniska halvmåneformade blodpudding som nu lanserar en färdigskivad variant med åtta jämna skivor som är lätta att ta ut ur den återförslutningsbara förpackningen. Sortimentet omfattar nu original, färdigskivad, glutenfri och utan tillsatt socker.

Atria vann leverantörsklassen i Martin & Serveras årliga hållbarhetstävling.

Atria vann leverantörsklassen i Martin & Serveras årliga hållbarhetstävling.

På onsdagskvällen avgjordes Martin & Serveras hållbarhetstävling 2017 och vinnare i leverantörsklassen blev Atria. Just temat hållbara idéer passar Atria väldigt bra. Förutom att hållbarhetsarbetet genomsyrar den befintliga verksamheten så arbetar Atria framtidsinriktat med hållbara innovationer i fokus.

Nu finns vegetariska TZAY även i kyldisken

Nu finns vegetariska TZAY även i kyldisken

TZAY utökar sitt vegetariska sortiment med tre produkter för kyldisken. Här finner vi sojaspetten Happy Soy Skewers, storfavoriten kryddad med chili och ingefära, och nyheterna sojafiléer och sojabitar i naturella smaker. Nu finns möjlighet till variation i matlagningen för alla som vill laga vego till vardags eller fest. Olika format som passar i allt från woken, grytan, salladen och barbequen.

Unikt samarbete mellan Atria & Jokkmokks korv & rökeri.

Unikt samarbete mellan Atria & Jokkmokks korv & rökeri.

Både ​Atria och ​Jokkmokks korv & rökeri har en lång tradition inom charkuterier. Genom ett unikt samarbetsavtal mellan företagen kommer snart hela Sverige kunna ta del av Jokkmokks uppskattade charkuterier.

Deltagare på internat under årets utbildning

Atrias medarbetare ger Ledarskapsutbildning toppbetyg

Atria satsar på ledarskap och har utbildningar på olika nivåer. Sedan 2011 genomför Atria en ledarskapsutbildning tillsammans med Pareto 80/20, den så kallade Ledarbasen. Utbildningen riktar sig till teamledare och mellanchefer, består av tre internat och hemuppgifter under ett år.

Ridderheimsrapportens expertpanel om morgondagens mattrender

Ridderheimsrapportens expertpanel om morgondagens mattrender

Vad är det viktigaste som händer på matarenan de närmaste fem åren? Vilka beteendeförändringar kommer vi se i framtiden? Under arbetet med Ridderheimsrapporten lät vi en handplockad expertpanel ta ställning kring vilka trender som kommer att växa sig starka på matarenan de närmaste fem åren. Se filmen här!

Se filmen om morgondagens matvanor!

Se filmen om morgondagens matvanor!

Nu lanserar vi filmen om Ridderheimsrapporten där branschexperter och konsumenter resonerar kring framtidens mattrender.

Visa mer

Good Food Better Mood

Atria Sweden är ett av norra Europas ledande matföretag med välkända varumärken som Lönneberga, Sibylla, Ridderheims, Lithells och Gooh!. Vi tror på ”Good food - better mood”. För oss innefattar detta hela livsmedelskedjan – från primärproduktion till konsumentens bord. Atria Sweden har drygt 800 medarbetare, sex produktionsanläggningar och en omsättning på ca 4 Mrd SEK. Företaget ingår i den börsnoterade finska koncernen Atria Group med 3 700 anställda och en omsättning på ca 1,7 Mrd EUR.